piątek, 29 maja 2015

Jak mądrze podejść do remontu

Jutro współprowadzę warsztaty w warszawskim Decoroom, dotyczące między innymi wybierania materiałów wykończeniowych i budowania (niezbędnej moim zdaniem w czasie remontu) tablicy inspiracji (tzw. mood board). Ponieważ bez porządnego przygotowania przed remontem, ten w sumie fajny i ekscytujący proces może stać się najgorszym koszmarem, warto pamiętać o poniższych zasadach i przejść przez wszystkie etapy zanim wpuścimy do domu ekipę.

Zaczynamy.....


1. Określ swój styl – zbuduj galerię inspiracji wnętrz i przedmiotów, które do Ciebie najbardziej przemawiają. Po analizie własnych wyborów, wypunktuj na papierze elementy, które się najczęściej powtarzają. To zadanie ułatwi Ci określenie twojego stylu i ulubionych kolorów, i będzie wyznacznikiem do przygotowania tablicy inspiracji.
Do zbudowania galerii z inspiracjami polecam strony z bardzo dużą ilością zdjęć do wyboru: 

2. Przygotuj listę potrzeb, pragnień i marzeń z podziałem na pomieszczenia – taka lista jest bardzo ważna, przy funkcjonalnym podziale i planowaniu oraz przy budżecie. Zastanów się jakie elementy wyposażenia są dla Ciebie ważne, czego w Twoim nowym domu nie może zabraknąć.

Przykład


3. Określ swój budżet to bardzo ważne zadanie!!!!. Przygotuj tabelę np. w Excelu ze wszystkimi elementami remontu i wyposażenia. Podziel tabelę na pomieszczenia i wypisz wszystkie potrzebne elementy w danym pomieszczeniu – uzupełnij wartość danych przedmiotów (jeśli nie znasz cen to załóż ile na dany przedmiot chcesz wydać ) – zobacz czy wydatki pokrywają się z posiadanym budżetem. Weź pod uwagę 10% zapas, wynikający z nieoczekiwanych wydatków i zmian – które zawsze mają miejsce podczas remontu.

Przykład pierwszej strony budżetu w Excel'u.



4. Zaplanuj poszczególne elementy w każdym pomieszczeniu sprawdzając ich wielkość, układ i funkcję, zaplanuj oświetlenie.

Przykład rysunku z układem mebli w kuchni



5. Przygotuj tablicę inspiracji, może to być w formie zestawu z próbkami wybranych już materiałów, lub w formie zdjęć na podstawie, których będziesz szukać materiałów wykończeniowych. Możesz użyć takiej kolejności przy wybieraniu
1. Podłogi, stolarka (w tym drzwi i parapety), ściany
2. Kuchnia, zabudowy, meble
3. Dodatki, dekoracje i akcesoria (w tym dekoracja okien)

Przykład tablicy



6. Przygotuj wstępny harmonogram remontu tak, aby wiedzieć ile będzie trwał i jak będzie wyglądał proces zakupów – to bardzo ułatwia planowanie wydatków i określa na kiedy dane elementy z wyposażenia muszą być zamawiane – warto z wyprzedzeniem zamówić ekipę, tak aby z jednej strony mieć zagwarantowany termin, a z drugiej mieć czas na realizację powyższych punktów.

7. Na tym etapie mądrze wybieraj elementy wykończeniowe i meble, trzymaj się budżetu i swojego stylu, tak aby po zakończonym remoncie wprowadzić się do domu, który w pełni będzie odpowiadał Twoim potrzebom, a jego styl będzie również Twoim.

Jeśli macie jakiekolwiek pytania chętnie pomogę. Pozdrawiam, Kasia


7 komentarzy:

  1. Bardzo potrzebny wpis. Praktyczne podejście na bazie doświadczenia, dzięki czemu łatwiej ogarnąć chaos i przerażenie związane z każdym remontem. Fajne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, mam nadzieję, że coraz więcej osób będzie mądrze podchodziło do remontu. Pozdrawiam, Kasia

      Usuń
  2. Dziękuję za wpis:) Szkoda, że nie mogłam byc na wartsztatach :(
    jak się robi taką tablicę? w jakim programie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cashmere, ty już chyba po remoncie :-). Tablicę moższe zrobić nawet w Power Point i zapisać jako zdjęcie. Bardzo fajne tablice można tworzyć w www.polyvore.com - ale tam już się trzeba zalogować. A co do warsztatów to będzie ich więcej - obiecuję. Pozdrawiam, Kasia

      Usuń
  3. Cenne wskazówki. Przy remoncie, który niebawem mnie czeka na pewno z nich skorzystam żeby wszystko miało przysłowiowe ręce i nogi;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydawać by się mogło, że zaplanowanie remontu to kwestia wyznaczenia finansów i wybór dobrych materiałów, ale jak to bywa w trakcie remontu - pojawiają się niespodzianki i nagłe zmiany planów., którym się poddajemy.

    OdpowiedzUsuń
  5. O ile przed remontem każdy ma dużo zapału, bo czeka na nowe, lepsze rezultaty, tak w trakcie pracy chęci mogą spadać, bo jednak nikt nie przyzna, że remonty to coś przyjemnego. Ale za to na koniec przychodzi duma z wykonanego dzieła :)

    OdpowiedzUsuń